Playstation 4

PS4 Eye tilbyder en ny æra af gaming-oplevelser

Sonys tidligere bevægelses-sporende platform, Move-hardwaren til PlayStation 3, var en meget hypet futuristisk udvidelse af gaming-potentiale, der involverer realistiske handlinger, som svarer til virtuel response. Ved at anvende det sjældent brugte PS3 Eye digitalkamera blev spiludviklere opmuntret til at opfatte Moves kontroller mere som en magisk tryllestav brugt til at kaste besværgelser mod virtuelle fjender. Selvom den første modtagelse og det første salg af PS3 Move var gunstigt, blev det senere til en opmærksomhedstiltrækkende marketing strategi rettet mod tilfældige spillere, som var mere imponerede af løfter end af den egentlige leverance.

Selvom reklamer viste, at Moves mangefarvede kontrollere besad præcision og ynde, manglede det reelle produkt en traditionel kontrollers reaktionsevne og havde problemer med at følge bevægelser udover Eye’ets begrænsede synsfelt. Udviklere kæmpede også med at finde på interessante måder at bruge Moves tryllestavskontroller på uden at tilføje ekstra tilbehør; et problem, der med tiden førte til dårligt portede spil og oplevelser, som manglede en mærkbar dybde.

En ny æra af gaming

PS4 Eye tilbyder en ny æra af gaming-oplevelser

PS4 Eye

Da Sony annoncerede den næste generation af spillekonsoller,PS4’eren, var en af de mest omtalte styreenheder den nye dual-kamera udgave af Eye’et. PS4 Eye’et er naturligt medfølgende til konsollen i modsætning til særskilt udviklede styreenheder, såsom Eye’ets forløber, og har to uafhængigt kontrollerede digitalkameraer med flere funktioner. Eye’et har også et mikrofon sæt med fire kanaler til at reducere baggrundsstøj via retningssensorer, som meget intelligent opfatter, hvem der taler og filtrerer alt andet fra. Dette betyder helt teoretisk set, at PS4’eren kan genkende og udføre instruktioner gennem stemmekommandoer. Det er også muligt at anvende ansigtsgenkendelse til at låse bestemte features op, såsom sin profil og gemte spil.

Selvom PS Eye’et ikke leveres sammen med PS4 konsollen, kan spillere forvente, at Sony’s Playroom, et interaktivt spil, som bruger din stue og dine bevægelser, er præinstalleret på alle konsollerne.

Den nye DualShock 4 kontroller har også mulighed for Eye-opkobling baseret på PlayStation Move teknologi, som tillader spil-relateret information at blive overført gennem din kontroller. Dette opnås klogt af DS4’erens nye lysbjælke-sensor, der er tre LED lys på kontrolleren, som reagerer ved at skifte farve så de matcher handlingen på skærmen. Er din karakters helbred skidt? Eye’et sender denne information til din DS4 kontroller og LED lysene blinker rødt. Dette er et lovende skridt i den rigtige retning væk fra den begrænsede Move styreenhed, men den rigtige helt er den nye PS4 Eye teknologi.

Slå øjnene op for upgrade-stormen

PS4 The Playroom PS4 Eye tilbyder en ny æra af gaming-oplevelser

The Playroom

PS3’ens Eye digitalkamera mangelfuldt grundet flere forskellige aspekter inklusive lav opløsning (maks. 640×480 pixels), den manglende evne til at opfatte dybde, begrænset rækkevidde og synsfelt (specielt i situationer med dæmpet lys), lav frame rate, langsom refresh-hastighed og en generel mangel på support fra tredjeparts spiludviklere. For det meste fik de popsmarte applikationer i Eye’et, til eksempelvis simpel gestus-genkendelse og face mapping, skylden. Oveni den ringe succes for PlayStation Move, som forbedrede men ikke komplimenterede nogen PS3 spil, så det ud til, at den futuristiske idé skulle have været skrottet.

Den nye version af Eye’et inkluderet i PS4’eren har dog flere imponerende nye features lavet til gaming-opgaver. I stedet for at ligne et tykt digitalkamera med en USB port, som er nødvendig for opkobling, er det nye Eye nu en smalt designet bjælke med dens egen port. Dette betyder desværre, at den ikke kan tilsluttes direkte til sin PC, men dette vejes op af muligheden for at dele videoer direkte online med din PS4. De to kameraer kan ændres uafhængigt – enten af spilleren eller af spillet – hvor en af dem bruger high exposure lyssætning til at fange forstørrede virkelighedssegmenter mens den anden bruger low exposure lyssætning til at følge DS4’eren eller Move kontrolleren.

Ifølge CNET kommer Eye’et nu med en opløsning på 1280×800 pixels på hvert kamera og muligheden for at optage i RAW/YUV video med 30 frames i sekundet eller mere afhængigt af hvor langt ned på opløsningsskalaen, du er villig til at gå (120fps på 640×480 ELLER 240fps på 320×192).

Måske er det mest imponerende, at det nye dual-kamera system fra Sony tillader spillere rent faktisk at opleve forstørret virkelighed mens de har det sjovt. Det er i hvert fald det løft, vi har fået.

About Henrik Holm

Du kan altid finde mig i den udfordrende verden af gaming og i en verden, som er i konstant forandring grundet ny teknologi. En kreativ hjerne og et eventyrlystent liv. Er du på Google+ | Mere om mig »