Playstation 4

Killzone: hands-on anmeldelse af Shadow Fall til PS4

Kampen mellem næste generations konsoller er i fuld gang, og den japanske spilgigant Sony skyder med skarpt og rammer Microsoft hvor det gør mest ondt ved at tilføje mainstream offline og secondhand spilsupport – to hovedområder, hvor mange gamere troede Microsoft faldt igennem da de afslørede den største konkurrence til PS4, deres Xbox One.

Det er dog tydeligt, at for bevidste spillere betyder spillene mere end om deres konsol kan foretage Skype-opkald, så Sony har også annonceret en hel masse eksklusive lanceringstitler til PS4. Øverst i gaming-armadaen er Killzone: Shadow Fall.

PS4 Killzone: hands-on anmeldelse af Shadow Fall til PS4Spillet følger plottet fra de første tre Killzone spil ved at berette om den vedvarende strid mellem menneskene fra Vekta og deres halv-fascistiske naboer, Helghast’erne, som man genkender som onde, fordi de er skaldede og bærer store gummi-agtige jakkesæt. Historien i Shadow Fall hopper et par år fremad i forhold til Killzone 3 til en tid, hvor Helghast’erne er blevet tvunget til at søge tilflugt på Vekta’ernes planet på grund af de to folks endeløse krig.

Helghast’erne er ikke glade for at dele planeten med deres mere liberale samboende, Vekta’erne – selvom de er flinke folk, og de rejser et Berlin-murs-lignende bygningsværk og begynder at lægge alle mulige slags forbryderiske planer om at udslette Vekta’erne. Naturligvis er Vekta’erne ikke villige til at lægge sig ned og dø, og de reagerer ved at sende deres egne elitesoldater ind for at sabotere Helghast’ernes bestræbelser.

Under vores hands-on med Killzone: Shadow Fall til PS4 fik vi lov til at spille en af de tidlige levels i spillet og opdagede, at den ændrede setting radikalt ændrer Killzone’s gameplay-oplevelse. Da vi spillede opdagede vi, at Killzone’s åbne krigszoner, som bestod af dystre, ødelagte byer og ødemarker fyldt med skyttegrave er blevet erstattet af fantastiske åbne skove og Bladerunner-lignende byer.

Killzone: hands-on anmeldelse af Shadow Fall til PS4Holdet bag Killzone: Shadow Fall har også ændret mission-sammensætningen og erstattet de ældre spils kom-fra-den-ene-side-af-kortet-til-den-anden gameplay med en åben-verdens dynamik, som tilbyder mange forskellige måder at gennemføre hver mission på. Level’en tilbød os forskellige underopgaver, som har indflydelse på, hvordan missionen løses. For eksempel kommer et team af soldater og undersøger sagen, hvis du lukker fjendens kommandotårn ned, og dette åbner en sti til vores andet mål. Et andet eksempel er, at fjenden tilkalder forstærkninger, hvis du ignorer underopgaven og kaster dig ud i kampen, og dette forvandler level’en til en ren ildkamp.

Vægten på skyderiet er også blevet ændret drastisk; den del, vi spillede krævede list frem for løb-og-skyd. Under vores hands-on opdagede vi, at i 99% af tilfældene betød det døden, hvis man bare løb ind og skød vildt omkring sig – det var derimod meget smartere og nemmere at snige sig rundt om sine fjender.

For at hjælpe dig med dette udstyrer spillet dig med nogle få smarte gadgets, som ville gøre James Bond grøn af misundelse. Den mest interessante og brugbare af disse er uglen. Uglen er en lille drone, som kan bruges til en mængde forskellige formål. Det præcise formål vælges ved at bruge den nyligt tilføjede touchpad på PS4’erens kontroller. I den level, vi spillede, kunne den bruges til at rejse en energi-barrikade, som man kunne gemme sig bag, lamme fjendtlige soldater og hacke computer terminaler.

PlayStation 4 Killzone: hands-on anmeldelse af Shadow Fall til PS4Du kommer også ind i missionen med en super kraftfuld, futuristisk karabin, der kan bruges som en almindelig maskinpistol eller udskiftes til en sniper riffel/kanon, der er i stand til at skyde gennem en stort antal fjender. Du kan også klunse andre våben fra faldne fjender i felten, men under vores spil erfarede vi, at karabinen var det mest kraftfulde våben og vi havde ikke rigtig brug for at udskifte den.

En anden smart gadget er din indbyggede radar. Radaren aktiveres ved at holde fingeren på D-Pad’en i et par sekunder og den fremhæver alle fjender i nærheden med en orange silhuet. Redskabet blev uvurderligt i den level, vi spillede, da den viste os fjenders placering gennem vægge og løvhang og lod os ændre vores rute for at undgå at blive opdaget, når vi sneg os mod vores mål.

For at opsummere, var vores førstehåndsoplevelse med Killzone: Shadow Fall meget positiv. Vi kan bare håbe, at vores første oplevelse viser sig at være troværdig, når vi laver en fuld anmeldelse af PS4 og Killzone: Shadow Fall senere i år.

About Henrik Holm

Du kan altid finde mig i den udfordrende verden af gaming og i en verden, som er i konstant forandring grundet ny teknologi. En kreativ hjerne og et eventyrlystent liv. Er du på Google+ | Mere om mig »