Playstation 4

DriveClub sætter ny standard inden for næste generations køre-spil

Evolution Studios begyndte den nuværende generation af PlayStation hardware med MotorStorm, og satte i den forbindelse komfortabelt den visuelle norm. DriveClub er der ikke helt endnu – det spil, vi prøvede, var kun 35 % færdigt, hvilket virker lidt til den lave side for et PS4 lanceringsspil – men det tiltalende, men på ingen måde overraskende, landskab i den fiktive Kinloch track, vi prøvede, tilbyder langstrakte afstande og noget lejlighedsvist iøjnefaldende lyssætning.

Evolutions visuelle designere tog på flere ugers eller måneders udflugter i naturen for at analysere geografi, arkitektur og forskellige omgivelser til DriveClub. DriveClub er det hæderligt køre-spil, men rammer ikke på sit nuværende stadie de tilstræbte 60fps. Træ og lov har en kunstig udstråling, og røgen fra dækkende er ikke ligefrem det næste generations udstyrsstykke, som vi havde håbet på. Bilerne er fede, selvfølgelig, men du får svært ved at opdage forlygterne være ustadige. Der har været få bedre showcases for ny hardware end dem for racing games, og det siger meget, at Gran Turismo 6, som kører på den syv år gamle PS3, på nuværende tidspunkt ser skarpere ud end Evolutions demo spil. En god del af de resterende 65 % udvikling er formodentlig reserveret til visuelle forbedringer.

DriveClub sætter ny standard inden for næste generations køre-spilManøvreringsmodellerne er der dog styr på. De fire biler vi prøvede – inklusive Pagani Huayra og Hennessey Venom – udviser tydelige, vilde personligheder. Spillets mest kraftfulde biler skal kontrolleres frem for skyndes på i forhold til acceleration i frygt for at miste grebet på vejen, og vi måtte kæmpe lidt med at holde bilen rolig på lige strækninger i Venom’en. DualShock 4’erens meget forbedrede sticks gør det let at foretage små justeringer på din line unde nogen af deres forgængeres vimsende skrøbelighed. Men motion-kontrol’en virker som forventet knap så godt. Generelt er det en tung, detaljeret manøvreringsmodel – men ligesom MotorStorm er det en model, der bytter realisme ud med øjeblikkelig spænding. Det er i strid med Evolutions snak om at lave en reproduktion af oplevelsen ved at eje en superbil, men modellen spiller på styrkerne ved spillets holdånd.

Overdrive og face-off er udfordringer i ethvert event. Den første kan foretages hvor som helst på banen og inkluderer blandt andet at holde bilen i høj fart så længe du kan. Face-offs forekommer imidlertid på bestemte steder på banen markeret med farvekodede zoner, hvilket indbyder til sammenligninger med OutRun 2’s Heart Attack Mode. De tilbyder lignende udfordringer til overdrives, men din præstation sammenlignes med en racerkører i en konkurrerende klub. Begge udfordringer optjener Fame, hvilket bliver lagt til din klubs rygte.

Mens det kan virke som et mindre irritationsmoment for kørere med øje for et hurtigt race at blive ansporet til at drifte rundt i svingene, vil du stadig optjene Fame ved at ignorere udfordringerne og i stedet sørge for at få en god lap time. Hvis du derimod tager imod alle de udfordringer, du bliver tilbudt, får du en tilfredsstillende varieret udfordring i konstant at skulle tilpasse din kørestil. Helt essentielt betyder setup’et at alle kørere kan bidrage til deres klubs succes, uanset evner.

PS4 Games DriveClub sætter ny standard inden for næste generations køre-spilDen nuværende udgave har ingen realtime multiplayer, men den viser de asynkrone aspekter af DriveClub: demo’en blev spillet på et netværk af otte systemer, og spillerne havde mulighed for at springe til og fra uden rent faktisk at køre mod hinanden. Banerne er fyldt med ‘spøgelser’ af andre køreres løb, ledsaget af et billede af konkurrenten ved siden af dit eget i bunden af skærmen, når du deltager i en face-off. Det giver en fornemmelse af øget konkurrence, at Criterions Autolog er så lavet så godt. Det er hektisk; selv når du er alene på asfalten opfordrer fornemmelsen af kammeratskab ved at se din klubs stilling ændre sig mellem løbene dig til at tage et ekstra løb.

Det er ligesom det sjove lige nu – udviklere er ved at få styr på den næste generation og er ved at finde ud af, hvad de nye tekniske standarder er; de nye infrastrukturelle paradigmer, som kunne bestemme, hvordan spil fungerer. Når du har en game engine, der viser en horisont fra en højde på 2,2 km, er alt muligt. DriveClub er uden tvivl et spil, man skal se frem til i den kommende PS4 lancering.

About Henrik Holm

Du kan altid finde mig i den udfordrende verden af gaming og i en verden, som er i konstant forandring grundet ny teknologi. En kreativ hjerne og et eventyrlystent liv. Er du på Google+ | Mere om mig »