Playstation 4

Svedigt! Sony snupper fugt-fornemmende PS4 controllers

Videospil, der holder øje med dine svedkirtler, øjenbevægelser eller puls! Dette drejer sig om PS4 dualshock controllers, men lyder sandsynligvis mere som science fiction end som noget, du snart vil være i stand til at sætte i dit TV og begynde at spille når som helst. Men mens denne form for biometri-drevet gaming hardware hører mere til i den akademiske verden end i den altfavnende forbrugerelektroniks verden, var ideen om “stress-fornemmende” teknologi overbevisende nok til at fange Sonys opmærksomhed, da de udviklede PS4.

I et interview med Stuff.tv, sagde Mark Cerny, Sonys ledende arkitekt for PS4, at konsollens udviklere tog en model i betragtning, som ville måle spiller-stress baseret på den relative svedighed af deres hænder. Svarende til ideer, som kollega og spiludvikler Valve har eksperimenteret med, for at gøre deres populære zombie skydespil, “Left 4 Dead”, endnu mere hektisk og skræmmende, ville brugen af konsol hardware til at måle en spillers sved-niveau give et vindue ind i hans eller hendes psykiske og fysiologiske ophidselsesniveau, hvilket opfordrer til et mere lydhørt type spil-design.

PS4 DualShock 4 Svedigt! Sony snupper fugt-fornemmende PS4 controllers“Vi lavede et langt forskningsprojekt, hvor vi kiggede på stort set enhver idé, vi kunne komme på,” sagde Cerny. “Vil det hjælpe at måle hudens galvaniske reaktion? Vi forsøgte en hel masse ting – og derefter gik vi til vores spilleteams for at spørge dem, hvad de troede, de kunne bruge fra controlleren”

Den endelige udgave af PS4 controlleren – det første redesign af Sonys meget roste DualShock controller til PS4 siden de først debuterede med den originale PlayStation i 1997 – er ikke helt så fremtidsorienteret som de prototyper, Cerny nævnte. Men den kendsgerning, at spilfirmaer så indflydelsesrige som Sony allerede leger med disse former for prototyper tyder på, at spillerne godt kan ske at se biofeedback i deres spil hurtigere, end de måske ville have troet.

Faktisk indrømmede selv Cerny i samme interview, at den endelige udformning af PS4 controlleren blev besluttet på baggrund af, at den passer bedre til spil i første-person skydespil, idet han bemærkede, at “historisk set har vi [Sony] hørt mange gange, at vores controllers ikke har været ideelle for første-person skydespil, så vi ville gerne sørge for, at vi havde noget, der ville være meget bedre for den genre”.

DualShock 4 Svedigt! Sony snupper fugt-fornemmende PS4 controllersDette mål – at gøre første-persons skydespil sjovere – var det samme ideal, der inspirerede Valve til at se henover motion-control input som Microsofts Kinect hardware eller Nintendos Wii controllers til andre, mere fysiologisk invasive former for player-tracking. Med undtagelse af deres ambitiøse paravirkelige “Legerums”-funktion, har Sony ikke brugt så meget tid på at reklamere for PS4’s motion-control evner som Microsoft har afsat til at fremvise den nye Kinect, hvilket får mange gamere til at spekulere på, hvad virksomheden ellers måtte have i vente til den næste generation.

Lignende indlæg:

About Henrik Holm

Du kan altid finde mig i den udfordrende verden af gaming og i en verden, som er i konstant forandring grundet ny teknologi. En kreativ hjerne og et eventyrlystent liv. Er du på Google+ | Mere om mig »